Pop.Up | Vera de Pont

Pop.Up | Vera de Pont

Pop.Up - 'Transforming Textiles' | VERA DE PONT

Een lap textiel met een kleurrijk patroon die je door langs de goeie lijnen te knippen tot een de jas van jouw keuze transformeert. Er komt geen naald, draad of naaimachine aan te pas. De tijd om een kledingstuk in elkaar te zetten wordt je bespaard, want bij deze vijf ontwerpen zijn geen naden nodig. Je hoeft alleen te kiezen voor je favoriete patroon en vorm en deze uit te knippen. Vera de Pont laat met dit design de mogelijkheden zien binnen minimalistisch ontwerpen, hoe meerdere ontwerpen vanuit 1 design ontwikkeld kunnen worden. Dit idee ontstond vanuit haar frustratie over hoe het systeem nu in elkaar zit. Door stappen uit de keten weg te halen, omzeilt ze dit systeem. Ze zorgt er zo niet alleen voor dat de voetafdruk kleiner wordt, maar ook dat de klant zelf onderdeel wordt van het proces.

Vera de Pont In juni 2015 studeerde zij Cum Laude af aan de Design Academy Eindhoven. Ze is een ontwerper die haar ervaring op verschillende gebieden gebruikt (zoals medische wetenschap, fotografie, textielontwerp) voor haar futuristische standpunten over mode- en modeproductie. Ze gelooft dat verbeelding en kennis elkaar verbeteren. Haar opvattingen kunnen de grenzen uitbreiden van wat er vandaag mogelijk is, wat resulteert in zowel conceptuele projecten als gematerialiseerde.

Beide afstudeerprojecten, 'Pop-up' en 'Floaters of the Waterplanet', van Vera de Pont werden genomineerd voor de 'Renee Smeets Award', de 'Melkweg Award' en de 'Keep an Eye Grant'. Momenteel werkt zij als freelance ontwerper, en is zij aan een nieuw afstudeerproject bezig van de master 'Fashion Matters' aan het Sandberg Institute Amsterdam. Voor Pop.Up heeft Vera de Pont samengewerkt met EElabels.

www.veradepont.com

Vera de Pont - Pop.Up 'Transforming Textiles' | Van lap stof naar een jas - Foto's door: Vera de Pont

Vera de Pont - Pop.Up 'Transforming Textiles' | Van lap stof naar een jas - Foto's door: Vera de Pont

Het bijzondere aan dit project is dat uit éen lap textiel verschillende ontwerpen kunnen komen. Hierdoor kan er efficienter geproduceerd worden. Het gaat immers telkens om dezelfde lap stof voor verschillende ontwerpen. Door het uit éen lap te halen vermindert het kledingstuk de hoeveelheid stof die het nodig heeft, zijn er geen garens nodig en bespaard het product op transport. Hiermee wordt de ecologische voetafdruk van het kledingstuk een stuk gereduceerd. 

Het proces van lap stof naar kledingstuk is zo versimpeld dat iedere 'normale consument' de jas zelf kan maken met behulp van alleen maar een schaar. Hiermee worden de stappen tussen stof en gebruiker weggehaald. Het idee is dat iedereen deze kleding kan maken. Ze haalt dit deel weg uit de handen van de producent en terug in de handen van de drager. Dit maakt van haar ontwerp een openbaar goed. Haar project is dus een manier van 'open source'-ontwerpen, onderdeel van de deeleconomie. 

We gaan zo een relatie aan met het kledingstuk, omdat we onderdeel worden van het proces. Als drager van het kledingstuk heb je er eerst energie en tijd in moeten stoppen. Hierdoor bouwen we een relatie op met het kledingstuk en is de kans dat we hem langer dragen groter. Het kledingstuk krijgt een verhaal en stijgt daardoor in (emotionele) waarde. (hartjehand)

Headerfoto: Vera de Pont